Informace pro zájemce o létání

Znojemské letiště není otevřeno pouze pilotům a létajícím, pro zájemce o letání z řad veřejnosti existuje možnost podívat se nad jihomoravskou krajinu např. v ultralehkém letadle a seznámit se s tímto krásným sportem. Vyzkoušíte si letadlo pilotovat a třeba se rozhodnete pro výcvik a pořízení vlastního letounu. První krok musíte udělat sami. S ostatním Vám pomůžeme.

Ultralehká letadla



Ultralehká letadla jsou maximálně dvojmístná Sportovní létající zařízení. Spolu s pilotem uvezou jednoho cestujícího. Jsou navržena a přímo určena ke sportovnímu vyžití, poskytují výborný výhled z kabiny a bezprostřední pocit z pohybu v třírozměrném prostoru. Zážitek z letu v ultralehkém letadle je dle mého názoru lepší a intenzivnější, než let ve větších letadlech.

Pro lidi, kteří v sobě nosí přání vyzkoušet si osobně řídit letadlo, nebo se už rozhodují zda si udělají pilotní průkaz, je let v ultralightu ideální a dostupnou příležitostí. Letadla disponují zdvojeným řízením, v bezpečné výšce si tak můžete vyzkoušet funkci řídící páky a pedálů, sami si uděláte zatáčku, vyzkoušíte stoupat či klesat. Uvidíte, do jaké míry se vaše dosavadní virtuální počítačové létání podobá skutečnému řízení letadla. Nemusíte se bát, všechny manévry budete dělat v dostatečné výšce a za dozoru, nenechám Vás udělat manévr, který by byl nebezpečný.

Ultralehké letadlo je ze zákona omezeno maximální vzletovou hmotností 450 kg (nezapočítává se záchranný systém), stroj sám váží kolem 300 kg. Prakticky tak maximální hmotnost pasažéra činí ca. 95 kg. Těžšího pasažéra bohužel nejsem schopen vzít. Jedná se o legislativní limit, který je však nutno dodržovat. Konstrukční a výpočtové maximum bývá často vyšší, mimo jiné kvůli prodeji na mimoevropských trzích. Stejné letadlo pod jinou registrací tak může mít umožněnu vyšší vzletovou hmotnost.

Ultalehká letadla v posledních letech zažila technologickou revoluci - moderní výrobní technologie a materiály snížily hmotnost konstrukce. Optimalizované tvary snižují odpory a umožňují rychlejší, tišší a úspornější let. Technologicky jsou ultralighty často modernější a výkonnější, než starší letadla "dospělé" kategorie. Nepodléhají však certifikaci, jako velké letouny. Důležité prvky však bývají zdvojeny stejně, jako tomu je v "dospělém" letectví.

V případě vysazení motoru letadla běžně a bezpečně přistanou na poli, louce apod. Předpisy vyžadují vždy letět tak, aby byla v případě poruchy motoru v dosahu plocha k přistání. Nová letadla také často disponují záchranným raketovým padákovým systémem, který dává posádce ještě jednu šanci v případě destrukce konstrukce, nebo nemožnosti bezpečně přistát do terénu (např. v horách).

Cena letové hodiny se v ultralehkém letadle obvykle pohybuje kolem 30 - 35 Kč/min. Záleží samozřejmě vždy na konkrétním typu letadla a počtu nalétaných hodin, protože se při nízkém náletu výrazně projevují fixní náklady. V případě pronájmu letadla bývají obvykle účtovány minuty čistého letu, tedy od vzletu po přistání. Pro ilustraci, let nad Znojmo, NP Podyjí, Vranov a Bítov trvá kolem 30 - 40 minut.

V případě, že byste si chtěli letadlo sami koupit a provozovat, počítejte s pořizovací cenou v řádu stovek tisíc (starší olétaný stroj) až milionů korun (to v případě nových a výkonných letadel) a fixními náklady v řádu desítek tisíck korun ročně (hangárování, užívání letiště, údržba techniky a oprávnění). Toto je asi největší překážkou pro většinu lidí. Náklady na pořízení pilotního průkazu jsou proti tomu relativně nízké, kolem 60.000 Kč v závislosti na šikovnosti žáka. Výcvik lze zvládnout během několika týdnů až měsíců a obnáší teoretickou výuku několika předmětů a praktický výcvik v rozsahu ca. 25 letových hodin.

Kluzáky

V roce 2014 jsme na našem letišti začali aktivně plachtit. Jedná se krásný a ryzí letecký sport, který je finančně lépe dostupný, než motorové létání. Kluzák se do vzduchu dostává buď pomocí navijáku (není u nás provozován), nebo aerovlekem, kdy motorové letadlo vytáhne lanem připojený větroň do požadované výšky, obvykle kolem 600 m. Kluzák se potom udrží ve vzduchu v závislosti na počasí a schopnostech pilota i několik hodin, přičemž za tuto dobu může uletět stovky kilometrů. Využívá přitom stoupavé proudy vzduchu.

Starší jednomístné kluzáky v ultralehké kategorii se dají pořídit i za cenu kolem 100.000 Kč, výkonnějších "dospělé" kluzáky začínají u 250.000 Kč a můžou se dostat i přes několik milionů v případě nových moderních strojů. Výhodou kluzáků je, že je možné je složit do vleku a odvézt kam potřebujete, není tedy nutné platit hangárování. Cena za aerovlek se pohybuje okolo 500 Kč a je pro majitele kluzáku spolu s přistávacím poplatkem v řádu desítek korun jediným variabilním nákladem pro několikahodinový let.

V současné době se na našem letišti utváří komunita plachtařů. Budeme velice rádi, pokud se budete chtít přidat. Výcvik pilota kluzáků přijde rovněž na ca. 60.000 Kč, lze ho zajistit na spřáteleném aeroklubovém letišti, např. zde.

Kde se dé létat?

V České republice se dá volně létat téměř nad celým územím, výjimkou jsou jen některé přesně vymezené prostory (JE, Pražský hrad apod.) Do některých oblastí, obvykle okolo velkých letišť, je nutno vyžádat povolení ke vstupu (probíhá za letu radiovým spojením s řídícím).

Let přes vlastní dům či oblíbené místo je možný v drtivé většině případů. Mezi zajímavé cíle v našem okolí paří město Znojmo, NP Podyjí, vinice Šobes, hrady Vranov, Cornštejn, Bítov, Vranovská přehrada, či vodní nádrže Nové mlýny a Pálava apod. Není však problém i delší let např. nad Mikulov, Lednici, Brno, Jeseníky, Krkonoše, Šumavu apod., případně i do zahraničí.

Zvláště kouzelné je podívat se nad mraky, musí však panovat vhodné podmínky, oblačnost nejlépe typu rostoucích kumulů pokrývající méně než polovinu oblohy - bývá obvykle v dopoledních hodinách.

Většina sportovních letadel létá do výšky 9.500 ft (ca. 3 km), výše je vyžadován podaný letový plán.

                            

Fotografie Karel a Tomáš Procházka. Pro další navštivte naši fotogalerii.

Pokud se obáváte, že by Vám v letadle mohlo být špatně, volte radši kratší let okolo 30 minut a spíše k večeru nebo brzo ráno, kdy je atmosféra klidnější. Buďte přiměřeně najezeni. Kinedryl či jiné tišící léky nedoporučuji. Více o kinetóze se můžete dočíst např. zde.

Sezóna a počasí

Létat se dá v každé roční době, jsme limitováni snad jen větší vrstvou sněhu v zimě nebo promočením dráhy po dlouhých deštích, ale to nám na Znojemsku moc často nehrozí. Obecně bývá vzduch nejklidnější v zimě, teploty kolem nuly mohou být problémem pouze jsou-li spojeny s vysokou vzdušnou vlhkostí. V létě je lepší si vybírat spíše ranní nebo večerní čas, to bývá vzduch bez termiky a turbulencí. Pro bezmotorové létání je ale naopak termika žádoucí, potom se čeká na vhodné meteorologické podmínky a startuje se kolem poledne. Známkou dobré termiky bývají naskákané obláčky, tzv. kumuly.

Nelétáme za silného větru nebo když hrozí přechod fronty spojený s bouřkami a jinými nebezpečnými jevy. Počasí si vybíráme tak, aby let byl pohodový a bezpečný. Pro vyhlídku je dobré též vzít v potaz dohlednost. V oparu proti slunci toho moc neuvidíte. Zato po přechodu studené fronty bývá dohlednost výtečná, z výšky několika set metrů nad Znojmem se dají zahlédnout i Alpy.

Noční lety na našem letišti možné nejsou.

Svezení ultralightem není Vyhlídkový let

Ultralehké letadlo nedefinují předpisy jako letoun, ale jako Sportovní létající zařízení, tzv. SLZ. S výjimkou provozování letecké školy nebo půjčovny není s těmito letadly možný komerční provoz. Nelze proto lety prodávat a účtovat. V případě svezení zaplatíte pouze přímé náklady spojené s provozem letadla, částka neobsahuje kompenzaci pilota ani marži. Svezení dělám pouze pro zájemce o létání - pro propagaci sportovního létání s cílem rozšířit řady pilotů. :)

Kontakt

Pokud byste měli zájem o další informace o sportovním létání, plachtění, pořízení letadla, výcviku apod., neváhejte mě oslovit osobně, emailem či telefonicky.

Pokud chcete pouze svezení

V případě, že nemáte zájem se aktivně věnovat sportovnímu létání, ale chtěli byste se pouze svézt, kontaktujte prosím přímo pana Jiřího Kotába (+420 604 645 839), který může zajistit let letounem Cessna 172, který uveze pilota + 3 cestující. Cena je dohodou, dá se počítat s 6.000 Kč za letovou hodinu celého letadla.

Pokud máte zájem o svezení ultralehkým letadlem, které uveze pilota a jednoho cestujícího, kontaktujte prosím p. Miroslava Příhodu (+420 603 730 963).


Tomáš Procházka
email: prochazka05@gmail.com
telefon : 606 438 479
příjezd na letiště: viz kontakt